Keby sa ma niekto opýtal ako sa dá s najmenšou časovou investíciou dosiahnuť najväčší možný efekt, tak mu poviem, aby si prečítal nasledovné riadky…
Týmto článkom rozbieham seriál o zážitkoch konzultanta a dnes idem opísať krátky príbeh o tom, ako sme sa s jedným zákazníkom sústredili na jeden jediný nástroj manažmentu.
Ide o šéfa firmy, ktorý v minulosti absolvoval rôzne vzdelávacia aktivity, vrátane našich seminárov, ale nedá sa povedať, že by to spôsobilo rozhodujúci prielom vo výsledkoch jeho firmy. Áno, mnohé záležitosti sa objasnili, veľa vecí zrazu začalo dávať zmysel, ale stále to nebolo ono.
K tomu poznamenám len jedno – aj najkvalitnejšie dáta veľmi často ako keby natiahnu pružinu, je to ako kuša, ktorej napnete tetivu, ale stále neviete trafiť do terča. Ako študent pochopíte, že tie princípy sú pravdivé, ale stále vám chýbajú skúsenosti ako to všetko uplatniť v praxi. Čo si tu budeme navrávať, diabol sa skrýva vždy v detailoch.
A tak sme sa pred pár mesiacmi dohodli, že vyskúšame tzv. mikrokonzultácie. Stretneme sa len na 2 hodiny mesačne a venovať sa budeme iba jedinej veci – spolu nazrieme na grafy produkcie a šéf pod mojím vedením naplánuje logické kroky, ktoré zodpovedajú produkčnej kondícii jeho firmy.
A tak sme aj urobili.
Samozrejme, na začiatku sme si upresnili čo vlastne treba merať. Definovali sme zopár základných grafov, ktoré nám dajú dosť presnú predstavu o stave firmy.
Na ďalšom sedení sme potom doladili detaily ohľadom merania a až potom sme jasne uvideli čo ten graf ukazuje. V rámci konzultácie som mu ešte sprístupnil videonahrávky, na ktorých som už dávnejšie objasňoval základné princípy hodnotenia trendov (absolventi našich seminárov vedia, že ich voláme “štatistiky”).
Nejdem tu teraz unúvať čitateľa podrobnosťami, ale analýzou grafov sme sa dostali k najkľúčovejším aktivitám šéfa, ktoré sme potom sformulovali do spísaných bodov a tie sa ocitli v jeho kalendári.
Asi nikomu netreba objasňovať, že život prináša každému šéfovi nesmierne množstvo mätúcich situácií, ktoré ho len odvádzajú od podstaty. V každodennom strese je veľmi ľahké zabudnúť na priority. Ale konzultácia sa zamerala práve na to, aby si cez analýzu trendov produkcie udržal nadhľad.
Mohli by sme pokojne povedať, že sme sa zaoberali niečím, čo by sa dalo označiť za vzorce, ktorých sa musí on aj firma držať a netrvalo dlho a dostavil sa pekný nadbytok produkcie.
Naposledy ma prekvapil oznámením, že za november dosiahla firma absolútny rekord za dlhé roky svojej existencie.
Pán riaditeľ napísal nasledovné: “Za posledné 3 roky som absolvoval niekoľko seminárov a školení:. 1-dňové, 2-dňové či 3-dňové. Jedného dňa som si spravil krátku analýzu toho, aký je z toho vlastne efekt. Bol som veľmi prekvapený z výsledkov, že investoval som do školení a seminárov niekoľko tisíc eur, no výsledok neprichádzal. Pochopil som, že len samotné školenia, semináre neprinesú požadovanú zmenu. To čo prinieslo výsledky, bola aplikácia informácii do praxe KONZULTÁCIAMI a formou TRÉNERA. Tréner/konzultant pomôže zaviesť do praxe procesy, ktoré zafungujú. Za posledné 3 mesiace, keď som absolvoval konzultácie, výsledky sa zdvojnásobili.”
Niečo podobné sme paralelne robili ešte v ďalšej firme. Tiež sme sa zamerali na pravidelné vypracovanie krokov, ktoré logicky vyplynuli z grafu produkcie. Po niekoľkomesačnom snažení sa riaditeľovi firmy podarilo otočiť pokles a po vytrvalej práci s analýzou grafov a dôsledným vypracovávaním vyplývajúcich krokov, sa dostavil pekný stúpajúci trend.
Máme aj tretieho zákazníka, kde sme urobili rovnaký experiment a okrem faktu, že sa podarilo parádne zvýšiť produkciu, tak majiteľ až vďaka pohľadu na grafy pochopil, že môže mať ambíciu poskočiť na prvé miesto na trhu.
Tento prístup sa oprávnene nazýva „mikrokonzultácia“. Venovať sa niečomu dve hodiny mesačne, sústrediť sa na to najdôležitejšie, pretaviť na konkrétne body zapísané do bojového plánu, ktorý sa prenesie do kalendára, to všetko znie ako kúzelníctvo.
Ale prečo nie?
Poznámka: Grafy sú skutočné, z reálnych firiem.
Obrázky: © www.waffen.net
Latest posts by Pavol Timko (see all)
- Ako spísať klobúk - 12.04.2024
- Religiozita na pracovisku - 13.06.2019
- Ide o výsledok - 13.02.2018
Pridaj komentár