Business Success Slovakia

Školenia, konzultácie, kurzy

  • Home
  • Služby
    • Klúčové služby
      • Oslobodenie majiteľa
      • Marketingové služby
      • Zlepšovanie obchodneho oddelenia
      • Výber personálu
    • Konzultácie
      • Finančný manažment
      • Obchod čo beží sám
      • Ako správne spísať klobúky
      • Útočné predajcovské komando
    • Školenia
      • Manažment
        • Vodcovstvo
        • Spravodlivý šéf
        • Vizionársky tréning
        • Motivačný seminár pre vedúcich pracovníkov
        • Profesionálny majiteľ firmy
        • Manažérsky tandem (šéf + asistentka)
        • Efektívna komunikácia
      • Zlepšovanie predaja
        • Manažment obchodu
        • Neuveriteľný seminár o predaji
        • Perfekcia v predaji
        • Prezentácia a schopnosť sa presadiť
        • Dril emócií
      • Marketing
        • Efektívny marketing v ére internetu
        • Od prieskumov až po realizáciu
  • Nástroje
  • O nás
  • Kontakt
  • Blog

Na čele je účel

28.03.2011 By Pavol Timko Leave a Comment

Základy plánovania VI.

Účel je tak dôležitá vec, že aj v tomto blogu sme sa mu venovali už najmenej 4 krát (odkazy na príslušné články nájdete na konci tejto kapitoly seriálu).

Ak by sme o tom mali vtipkovať, tak to bude vyzerať nejako takto:

Účel je niečo, čo máme neustále pred očami, stále o tom uvažujeme a poháňa nás to vpred. Veď aj samotné slovo „účel“ sa skladá zo slov u-čela a vyjadruje fakt, že to máme pred sebou ako somár mrkvu. Ešte aj v angličtine to isté slovo „purpose“ by sa dalo prekladať ako „umiestniť dopredu“ alebo „dať na čelo“.

Ak cieľ je jasná méta, ktorú sa snažím dosiahnuť a mal by som byť schopný jednoznačne určiť, či som ho dosiahol, tak účely sú veci, ktoré treba dosahovať tiež (sú to akési ciele nižšieho rádu), no zároveň dotvárajú predstavu o tom, čo s tým cieľom sledujeme, prečo to chceme, či za akých okolností je dobré ten nadradený cieľ dosiahnuť. Účely veľmi súvisia s motívmi, ktoré máme a nespravíte chybu, ak budete motiváciu spájať s účelmi.

Dajme si radšej nejaký jednoduchý príklad:

Cieľ: Získať zbraň

Niekto by mohol mať v s pojení s týmto cieľom v hlave nasledovné účely:
– venovať sa športovej streľbe
– trénovať koncentráciu
– využiť starú strelnicu na pozemkoch, ktoré som zdedil

Iný človek by si s tým istým cieľom spájal úplne iné účely:
– ochrániť seba a svoju rodinu (po nedávnych lúpežiach v okolí)
– upokojiť členov rodiny, môcť spokojnejšie spávať
– byť schopný brániť bezpečnosť ľudí v susedstve

Kriminálnik by tým cieľom dosahoval takéto účely:
– mať pádny argument, až budem lúpiť banku
– aby som mohol bez námahy umlčať svokru
– aby som sa po vylúpení banky nemusel s nikým deliť o korisť

Všimnite si, že ešte aj tak jednoduchý cieľ ako je „získať zbraň“, bude mať úplne iný zmysel podľa toho, aký účel sa za tým bude skrývať.

Je obrovský rozdiel, či k cieľu „vyliezť na Mt. Everest“ máme účel „splniť si za každú cenu životný sen“ (čo nevylučuje smrť na zostupe z vrcholu), alebo máme účel „do staroby môcť spomínať na himalájske dobrodružstvo“.  Toto vyzerá byť nenápadný rozdiel, ale čitateľa musím varovať! Účely vystihujú duševné rozpoloženie a závažným spôsobom ovplyvňujú konanie jednotlivca. Ešte aj taká vec, ako je riskovanie, súvisí s tým, aké účely nosíme v hlave.

Pracovník vo firme má naisto účely – „zarábať peniaze“, „živiť rodinu“, ale toto začína byť problémom, ak zároveň nenosí v hlave účely typu: „byť užitočný“, „pomôcť firme lepšie fungovať“a podobne.

Dominantné účely egoistických ľudí sú: „mať sa dobre“, „užívať si“, „zabezpečiť si pohodlie“, čo by samo o sebe nebolo nič zlé, ale u nich sú účely také tie osamelé sirôtky, ktoré nesprevádzajú bračekovia typu: „slúžiť“, „byť užitočný“ či „dávať“.

Vráťme sa teraz k plánovaniu a k pojmom ako je stratégia firmy. Ak ste dnes v dosahovanom obrate 4. najväčší na trhu, tak legitímny cieľ môže byť – stať sa dvojkou na trhu. Táto súťaž je jasná a stačí na konci roka spočítať obrat zúčastnených firiem, aby sme mohli posúdiť, či sme k tomu cieľu priblížili, alebo ho dokonca dosiahli.

Ako môžu účely v plánovaní ovplyvniť dosahovanie cieľa?

Veľmi!

Ak máte motiváciu, ktorá sa výhradne spája so snahou dosahovať profit (čo je samozrejme legitímny účel), tak vám hrozí, že takto motivovaný tím ľudí bude niekedy dosahovať zisk za každú cenu. Váš personál sa potom môže pokúsiť predať produkty podradnej kvality, prípadne montovať do výrobku nekvalitné komponenty. Z krátkodobého hľadiska sa dosiahne vysoký profit, ale v krajnom prípade pôjdete do basy za podvod, v lepšom prípade sa od vás sklamaní zákazníci odvrátia a zlý chýr odpudí aj ďalších.

Existujú samozrejme ľudia, ktorí možno neoplývajú nejakou veľkou mravnosťou, ale istú slušnosť v podnikaní dodržiavajú aspoň z toho dôvodu, že zlá starostlivosť a nekvalitné produkty by im z dlhodobého hľadiska spôsobovali problémy. Takíto ľudia však neustále zápasia s pokušením porušiť zásady slušnosti. Omnoho ľahšie sa žije podnikateľom, ktorí majú silný účel dosahovať profit a zároveň majú v sebe hlboko zakorenené účely ako je túžba byť slušný a užitočný.

Dobrý človek pozná hrdosť z dobre dodanej práce, produktu. Zlý človek (prípadne zmätený človek) vás bude asi presviedčať, že každý robí dobrú prácu len zo strachu z trestu, či nezdaru.

Ak dáme nabok úvahy o slušnosti a motívoch ľudí, stále nám zostáva sformulovať základné účely akejkoľvek firmy, či aktivity. Všetko má nejaký účel, inak to zaniká. Reštaurácia je na to, aby napojila a nakŕmila ľudí,  prípadne im ponúkla príjmený priestor na stretnutie. Základný účel hotelu by mal byť krátkodobo ubytovať hostí a počet hviezdičiek nám napovie, na akej úrovni to bude. Polícia by mala zabezpečovať poriadok, bezpečnosť a zákonnosť v spoločnosti. Škola by mala dávať vedomosti pre praktický život. Tento zoznam by mohol byť priam nekonečný.

V tomto seriáli sa nám začína skladať mozaika pojmov a vecí, ktoré treba vymyslieť, sformulovať a vzájomne zladiť. Musíme vedieť čo produkujeme (alebo chceme produkovať), musíme vedieť koľko produkujeme a mali by sme si vytvoriť zoznam bodov ideálnej scény, najprv tie dôležité a potom tie menej významné. Mali by sme si stanoviť cieľ. A mali by sme vymenovať účely, ktoré nás vedú k tomu, že robíme to, čo robíme.

Neskôr si prezradíme, ako všetky tieto veci dáme dokopy, zatiaľ sa uspokojíme s tým, že si ich tu len vymenujeme a vysvetlíme.

Za domácu úlohu si položte otázku, aké účely má organizácia v ktorej pracujete. Obzrite sa okolo seba a pouvažujte nad účelmi ľudí ktorých poznáte. Prípadne podrobte hodnoteniu svoje vlastné životné účely.

xxx

Tu sú sľúbené linky na články v tomto blogu, ktoré sa tiež venovali pojmu účel (kliknite na názov):
Načo je firma
Dnes začína zvyšok tvojho života
Zažnite svetlá
Zdroj (Povinnosti majiteľa I.)

  • About
  • Latest Posts

Pavol Timko

Latest posts by Pavol Timko (see all)

  • Religiozita na pracovisku - 13.06.2019
  • Ide o výsledok - 13.02.2018
  • Treba nabrúsiť - 10.01.2017

Filed Under: Uncategorized

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Hľadať

Najnovší článok

Religiozita na pracovisku

Religiozita na pracovisku

Religiozita na pracovisku? Už pri vyslovení tejto otázky uvidíte u niektorých ľudí čudesné prejavy. Niektorí si poklepkajú na čelo, niektorí si odmietavo zahundrú pod nosom a niektorí nechápavo vypúlia oči. Ak si urobíte malý prieskum, uvidíte, že väčšina ľudí už mlčky prijala zásadu, že religiózne praktiky na pracovisku považuje za nepatričné, nevhodné a odsúdeniahodné. Samozrejme, predstava, ako majiteľ […]

Pridajte sa k nám!

Relevantné články

Copyright © 2023 Business Success Slovakia s.r.o.