Po dvoch rokoch intenzívneho hľadania najúčinnejšej formy konzultácií, sa teraz môžem začať deliť o svoje skúsenosti a prezradím aj niekoľko tajomstiev. Dnes viem povedať, čo fungovalo, čo sa dalo použiť len čiastočne a čo sa nedalo zvládnuť.
I. Ide v prvom rade o výsledok
Aj keď máme osvedčený zoznam desiatich organizačných opatrení, ktoré by mala mať každá firma štandardne zavedené, konzultácie sa nezameriavajú bezhlavo na to, aby sme mohli formálne vyhlásiť, že to všetko funguje. V skutočnosti sa neustále zameriavame predovšetkým na to, aby firma dosahovala výsledky. Inak povedané, organizovanie nás zaujíma predovšetkým vtedy, keď nás nedostatky systému brzdia vo výkonoch. Organizačná tabuľa nemá visieť na stene preto, že „to vyzerá profesionálne“, ale preto, že vďaka nej zabránime chaosu, lepšie dokážeme delegovať a rozdeľovať zodpovednosť a pod.
II. Podnikateľský koučing
Majiteľ firmy (jej najvyšší šéf) je vlastne veľmi osamelý človek. Je veľa vecí, ktoré nechce a ani nemôže rozoberať so svojimi kolegami a potrebuje „podnikateľsky“ naladeného partnera, ktorý mu pomôže sformulovať riešenia, zámery a udržať si potrebný nadhľad. Časť konzultačných hodín veľmi pripomína strategickú poradu majiteľov firmy a ukazuje sa, že toto je veľmi dôležitý protiliek proti tomu, aby sa manažér neutopil vo večnej operatíve. Nech už sa pokúšame zaviesť akýkoľvek manažérsky nástroj či systém, nikdy nezabúdame na to, že firma má dosahovať podnikateľské úspechy, zarábať peniaze a víťaziť.
III. Podnikanie je často vojna
Áno, musím pripustiť, že naši klienti si často ani neuvedomovali, že sú vo vojnovom stave. Prekvapením posledného roka bolo zistenie, že majiteľa firmy treba koučovať na to, aby víťazil v bitkách s niekedy úplne zákernými nepriateľmi, ktorí sa nerozpakujú použiť na získanie výhody akékoľvek prostriedky. Nech to znie akokoľvek bizarne, v niektorých firmách sme naozaj vedome používali kapitoly prastarej, ale stále aktuálnej knihy Umenie vojny, od skvelého Sun’C. Je úplne jedno, či sa konkurencia snažila použiť špionáž, intrigy, krádež kontaktov, korupciu alebo očierňujúcu kampaň. Nám sa darilo víťaziť.
Poznámka: vo vojne sú straty. Nebolo nič nezvyčajné, že vedenie firmy počas konzultácií zistilo, že pridlho tolerovalo zamestnávanie ľudí s úplne neakceptovateľnými výkonmi a postojmi. Ak nedosahujete výsledky a začnete trvať na zlepšení, pripravte sa na to, že to s niektorými ľuďmi nepôjde.
IV. Osobnosť majiteľa firmy/vrchného šéfa
Konzultácie sa nedajú dodávať niekomu, kto sa nechce zlepšovať, kto by na sebe nechcel pracovať a nebol ochotný opúšťať svoju komfortnú zónu. Konzultácie nie sú pre nikoho, kto nedáva rešpekt, nemá trpezlivosť a vytrvalosť. Zároveň dodávam, že sme vedeli pomáhať najmä tam, kde už predtým dokázal šéf ako tak delegovať a rozdeliť zodpovednosť, inak povedané – v malej firme nie je menej roboty, skôr naopak.
V. Pravá ruka
Dlhodobé pozorovanie jasne ukazuje, že bez dobre vybratej a zaškolenej pravej ruky šéfa, sa dlhodobý úspech nedá garantovať. Ak manažérsky vzdelaná asistentka dokáže vnášať do života šéfa systém, smerovať jeho pozornosť na kľúčové veci, šetriť mu čas a dohliadať na plnenie povinností a úloh, to býva úplne prvá veľká vec, ktorá sa musí vo firme zaviesť. Aj keď je prvým adresátom konzultácií najvyšší šéf, najviac sa budú musieť naučiť jeho bezprostrední podriadení. Šéfovia nemajú problém s nápadmi, či vecami, ktoré by chceli presadiť a dosiahnuť. Ich problém je, že nemajú pod sebou vrstvu ľudí, ktorí by fungovali ako silná prevodovka a preniesli by vôľu šéfa na firmu a ďalej do prostredia. Funkčná a výkonná asistentka je v tomto prvý krok.
VI. Strategické plánovanie
V podnikaní musíte vedieť, čo treba dosiahnuť. A to musíte mať správne sformulované až do malých, vykonateľných úloh. (Aj s týmto má dôsledne pomáhať asistentka). Všetko musí mať hlavu aj pätu, úspech nie je vecou náhody, ale premysleného postupu, ktorý má hlbokú logiku. Vedenie firmy znamená, že vás neustále denná rutina odvádza od dlhodobých cieľov. Strategický plán musíte opakovane kriesiť k životu. V tomto je konzultant priam nenahraditeľný element.
VII. Rozumný rozsah
Je lepšie venovať sa koučovaniu majiteľa a smerovaní jeho pozornosti pár hodín mesačne, ako sa snažiť natlačiť do firmy priveľa podnetov. Ak sa to prekysličí, ak sa veci nedarí presadiť do praxe, potom treba buď ubrať z intenzity, alebo odstrániť nejakú skrytú brzdu vo firme. To neznamená, že som niekde nestrávil v prípade núdzového stavu aj 25 hodín v mesiaci, ale štandardný a dlhodobo dohodnutý rozsah hodín nemôže prekračovať schopnosti firmy absorbovať úlohy, ktoré sa zadávajú na konzultáciách.
Trendy neklamú
Zažil som u mnohých klientov jednoznačné víťazstvá, rekordné obraty a zisky, vyriešenie problémov, s ktorými márne zápasili celé roky, spolu sme úspešne dotiahli do úspešného konca ich dlhodobé „vojny“. Niekde sme pomohli len s niektorými čiastkovými vecami a inde by ste firmu hádam ani nespoznali. Boli prípady, kedy sa šéfa podarilo zachrániť od neznesiteľnej operatívy a viacerí majitelia pripustili, že ich podnik sa dostal na úplne novú úroveň úspešnosti a manažérskej kultúry. Je to vytrvalá práca s grafmi produkcie, neustále stráženie trendov, aby sa všetko zlepšovalo.
Ale nič z toho nejde rýchlo. Veľmi to pripomína dospievanie človeka – trvá to roky a len trpezlivosťou sa dosiahne stabilita na novej, vyššej úrovni.
Dobrá správa je, že všetko sa to opiera o overený systém, ktorý v spojení so zdravým rozumom vždy funguje.
Latest posts by Pavol Timko (see all)
- Ako spísať klobúk - 12.04.2024
- Religiozita na pracovisku - 13.06.2019
- Ide o výsledok - 13.02.2018
Pridaj komentár